Psychologia: Uczenie motoryczne

Szkolenie przygotowane przez dr. Krzysztofa Wrześniewskiego na temat psychologii uczenia motorycznego i motywacji, przeznaczone dla Polskiego Związku Alpinizmu. Szkolenie obejmowało różnorodne zagadnienia związane z psychologią sportu, takie jak procesy psychoregulacyjne, psychologia poznawcza.

Główne punkty prezentacji obejmują:

  1. Eksperymenty nad zachowaniem sportowców – Omówiono m.in. eksperyment Williamsa i Davidsa (1998), który badał różnice w reakcjach i koncentracji uwagi u piłkarzy o różnym doświadczeniu. Zawodnicy z dłuższym stażem wykazywali szybsze reakcje i bardziej zaawansowaną koncentrację na kluczowych elementach ruchu.
  2. Proces przetwarzania informacji w trakcie czynności ruchowych – Materiał przedstawia trzy etapy: rozpoznanie bodźca, wybór odpowiedzi i programowanie odpowiedzi. Przykłady z życia sportowego, takie jak decyzje bramkarzy, ilustrują praktyczne zastosowanie tych procesów.
  3. Reakcja na bodźce i prawo Hicka – Omówiono, jak liczba wyborów wpływa na czas reakcji oraz wpływ doświadczenia na szybkość reakcji. Przedstawiono również techniki przewidywania przestrzennego i czasowego, które pomagają sportowcom reagować efektywnie.
  4. Zasada odwróconego U (Prawo Yerkesa-Dodsona) – Opisano zależność między poziomem pobudzenia a sprawnością działania, gdzie zbyt niski lub zbyt wysoki poziom pobudzenia może negatywnie wpływać na koncentrację i wyniki.
  5. Dławienie psychiczne (choking) – Wytłumaczono, czym jest to zjawisko, kiedy występuje (np. podczas presji zawodów) i jakie ma skutki na wydajność sportowca. Przedstawiono strategie radzenia sobie z dławieniem, np. zwiększenie automatyzacji procesów ruchowych oraz techniki koncentracji.
  6. Techniki regulowania pobudzenia – W szkoleniu poruszono techniki redukowania stresu i pobudzenia, takie jak relaksacja neuromięśniowa, trening wyobrażeniowy oraz techniki relaksacyjne.

Prezentacja kończy się zestawem ćwiczeń praktycznych oraz metod oceny poziomu pobudzenia, co umożliwia lepsze zrozumienie i wdrożenie omawianych technik.


MATERIAŁY SZKOLENIOWE:

MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE:


05_znak_uproszczony_kolor_biale_tlo-300x114 Psychologia: Uczenie motoryczne

Program dofinansowano ze środków budżetowych, 
których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki

Share this content: