Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej (PRK 4)

Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji: Instruktor wspinaczki sportowej
Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK: 2023-01-18
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji: Sport
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK: Obwieszczenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 stycznia 2023 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-01-18 r., poz. 76)

#Instytucje certyfikujące (IC)Instytucje walidujące
1Polski Związek Alpinizmu

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia są:

  • odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 12 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 4 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” lub podmioty przez nie wskazane,
  • przedstawienie zaświadczenia o ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy:
    • ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
    • ocena stanu poszkodowanego,
    • kontrola czynności życiowych,
    • postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
    • podstawowe czynności podtrzymywania życia,
    • postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
    • postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
    • postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,
  • przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć,
  • przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg o trudności minimum 7a w trakcie posiadania kwalifikacji. Odnowienie jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upłynięcia terminu ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspo- maga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czyn- ności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki.

Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina sportowa

Poszczególne efekty
uczenia się
Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje
dyscyplinę
–  omawia historię wspinaczki,
–  opisuje rolę i zadania instruktora wspinaczki,
–  omawia skale wspinaczkowe,
–  omawia style i taktyki pokonywania dróg wspinaczkowych (np. w skałach, na boulderach, w czasie zawodów),
–  omawia aktualne możliwości uprawiania wspinaczki w Polsce i na świecie,
–  omawia różne formacje skalne i techniki ich pokonywania,
–  charakteryzuje wspinaczkę jako dyscyplinę sportu oraz formę rekreacji,
–  omawia prawa fizyki występujące w czasie uprawiania wspinaczki,
–  opisuje zasady utrzymania stabilności ciała w czasie wspinaczki,
–  omawia przeciwwskazania do uprawiania wspinaczki,
–  omawia przepisy prawne regulujące kwestie dostępu do rejonów wspinaczkowych,
–  omawia ścieżki rozwoju umiejętności wspinaczkowych.
Opisuje strukturę
organizacyjną dyscypliny
–  omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego we wspinaczce w Polsce i na świecie,
–  omawia zasady organizacji współzawodnictwa młodzieży,
–  omawia zasady rozgrywania konkurencji wspinaczkowych.
Charakteryzuje sprzęt
wspinaczkowy
–  omawia rodzaje uprzęży wspinaczkowych,
–  omawia rodzaje butów wspinaczkowych,
–  omawia rodzaje sprzętu asekuracyjnego i ich zastosowania, w tym przyrządów, lin, taśm, karabinków asekuracyjnych i ekspresów.
Charakteryzuje zasady
bezpieczeństwa
–  omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego,
–  omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego,
–  omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, w tym automatów do autoasekuracji typu trublue,
–  omawia zagrożenia naturalne w trakcie wspinaczki w terenie (np. kruszyzna skalna, wyładowania atmosferyczne) i sposoby reagowania na nie,
–  omawia zagrożenia w trakcie wspinaczki na sztucznych obiektach (np. łączenie między materacami, dziura w materacu),
–  omawia najczęściej występujące urazy w czasie wspinaczki,
–  omawia zasady bezpiecznego przebywania w/na obiektach wspinaczkowych,
–  omawia bezpieczeństwo własne,
–  omawia sygnały alarmowe i reakcje na nie,
–  omawia komendy wspinaczkowe,
–  omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora wspinaczki,
–  omawia rodzaje oraz wymogi dotyczące ubezpieczeń wspinaczy w krajach europejskich.

Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych

Poszczególne efekty
uczenia się
Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Pokonuje drogę
wspinaczkową
o trudności 6c z dolną
asekuracją
–  przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,
–  przywiązuje linę do uprzęży,
–  stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera,
–  maksymalnie w drugiej próbie pokonuje drogę wspinaczkową, w sposób bezpieczny i poprawny, bez odpadnięcia, stosując w czasie prowadzenia poprawne komendy,
–  bezpieczne przewiązuje się przez stanowisko asekuracyjne.
Wiąże węzły–  demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, kluczka, flagowy oraz omawia zasady ich użycia,
–  demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik oraz omawia zasady ich użycia.
Zakłada stanowisko
asekuracyjne
–  buduje stanowisko dla „wędki” z dwóch punktów asekuracyjnych bez punktu centralnego,
–  buduje stanowisko dla „wędki” z wykorzystaniem stałego stanowiska z punktem centralnym w sposób oszczędzający kolucho stanowiska,
–  buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek).
Demonstruje techniki
wspinaczkowe
–  demonstruje technikę frontalną,
–  demonstruje technikę wspinaczki w przewieszeniu (boczną/skrętną),
–  demonstruje technikę stabilizacji ciała (efekt zawiasu),
–  demonstruje technikę rozpierania,
–  demonstruje technikę odpoczynku.
Asekuruje wspinającego się–  przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,
–  wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu,
–  stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera,
–  asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego,
–  asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego,
–  wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego,
–  reaguje na komendy wspinającego się,
–  opuszcza wspinającego się na ziemię,
–  klaruje linę i przygotowuje ją do transportu.
Demonstruje techniki
zjazdu
–  demonstruje technikę samodzielnego zjazdu ze stanowiska w wysokim przyrządzie,
–  omawia technikę bezpiecznego wycofania się z drogi wspinaczkowej przed jej ukończeniem z różnego rodzaju punktów asekuracyjnych (ring, spit),
–  demonstruje technikę podchodzenia (prusikowania) z użyciem repsznurów.
Demonstruje techniki
bezpiecznego
odzyskiwania sprzętu
z drogi wspinaczkowej
–  demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przewieszonej,
–  demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przebiegającej trawersem.

Zestaw 3. Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej

Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje teorię
i metodykę sportu
stosowane w planowaniu
zajęć ze wspinaczki
–  opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania wspinaczki,
–  omawia zasady nauczania technik stosowanych we wspinaczce,
–  klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania wspinaczki w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygoto- wanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,
–  charakteryzuje cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle),
–  charakteryzuje etapy szkolenia sportowego,
–  opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej,
–  omawia zasady przygotowania miejsca do zajęć ze wspinaczki.
Opisuje zagadnienia
psychospołeczne
dotyczące procesu
nauczania – uczenia się
–  opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami w grupie,
–  opisuje techniki motywacji w procesie nauczania,
–  opisuje sposoby zarządzania stresem.

Zestaw 4. Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej

Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje zajęcia ze wspinaczki–  określa cel główny szkolenia,
–  przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy,
–  wyznacza cele jednostki szkoleniowej,
–  dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,
–  dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,
–  planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestni- ków zajęć itd.,
–  uzasadnia dobór komponentów planu treningowego (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),
–  przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, z zachowaniem obowiązującej we wspinaczce terminologii.
Organizuje zajęcia–  przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprawdza jego stan techniczny i kompletność,
–  przygotowuje miejsce zajęć (np. sprawdza homologację ściany, ułożenie materaców lub crashpadów, natężenie ruchu),
–  zakłada stanowiska i przygotowuje liny do wspinaczki z górną asekuracją,
–  ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia,
–  dokonuje podziału uczestników na zespoły,
–  dobiera sprzęt dla uczestników zajęć.
Prowadzi zajęcia–  omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,
–  omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych,
–  prowadzi rozgrzewkę,
–  utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii),
–  egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć,
–  ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,
–  stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,
–  naucza technik wspinaczkowych,
–  dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,
–  nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,
–  koryguje błędy techniczne i taktyczne,
–  mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,
–  reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,
–  omawia zgodne z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie,
–  przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne,
–  podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
–  analiza dowodów i deklaracji,
–  test teoretyczny,
–  rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją” (wywiad swobodny),
–  obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 2 osób.
Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania:
–  posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” lub legi- tymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829),
–  odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany,
–  przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej,
–  posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.). Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków:
–  posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
–  uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 „Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych”.
Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 „Wspinaczka jako dyscyplina sportowa” i 3 „Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej”.
Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinacz- kowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 „Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej”. Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora.
Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają:
–  plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami,
–  konspekty poszczególnych zajęć,
–  kartę praktyk,
–  pozytywną opinię asesora walidacyjnego. Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia:
–  miejsce realizacji zajęć,
–  rodzaje wykonywanych ćwiczeń,
–  ocenę postępów uczestników zajęć. Opinia asesora musi zawierać ocenę:
–  znajomości zagadnień technicznych,
–  znajomości terenu działania,
–  dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów,
–  bezpieczeństwa szkolenia,
–  umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. Instytucja certyfikująca zapewnia:
–  dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji,
–  warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego,
–  warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem,
–  listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki,
–  apteczkę pierwszej pomocy,
–  urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy – są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających:

  • pełną zdolność do czynności prawnych,
  • prowadzenie 20 dróg w stopniu trudności minimum 7a, w minimum dwóch różnych rejonach skalnych (wykaz przejść),
  • ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy:
    • ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
    • ocena stanu poszkodowanego,
    • kontrola czynności życiowych,
    • postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
    • podstawowe czynności podtrzymywania życia,
    • postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
    • postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
    • postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,
  • wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
  • niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (oświadczenie o niekaralności),
  • brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (zaświadczenie lekarskie),
  • ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie mniejszą niż 200 tys. zł,
  • inne ubezpieczenia wymagane przez prawo lokalne obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji. Dodatkowo, każdy kandydat posiada: własną atestowaną uprząż wspinaczkową i nieautomatyczny przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z rep- sznura o średnicy 5–6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie weryfikacji.Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Share this content: