Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej (PRK 5)

Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji: Instruktor wspinaczki skalnej
Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK: 2023-02-10
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji: Sport
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK: Obwieszczenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 stycznia 2023 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-02-10 r., poz. 180)

#Instytucje certyfikujące (IC)Instytucje walidujące
1Polski Związek Alpinizmu

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jego ważności są:

  • odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 15 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej” albo podmioty przez nie wskazane;
  • przedstawienie zaświadczenia o ukończeniu kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy:
    • ocenę sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
    • ocenę stanu poszkodowanego,
    • kontrolę czynności życiowych,
    • postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
    • podstawowe czynności podtrzymywania życia,
    • postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
    • postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
    • postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa;
  • przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć;
  • przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg nieubezpieczonych o trudności minimum 6a na własnej asekuracji w trakcie posiadania kwalifikacji. Przedłużenie ważności certyfikatu jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upływu terminu ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki skalnej na wielowyciągowych drogach nie- ubezpieczonych o długości do 80 metrów o charakterze niewysokogórskim oraz na wielowyciągowych drogach ubezpieczonych o charakterze niewysokogórskim o długości do 180 metrów. Wspomaga uczestników zajęć w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Osoba posiadająca kwalifikację na podstawie zdiag- nozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzy- stania ze sprzętu. Naucza technik autoratownictwa, wiązania węzłów oraz zakładania stanowisk. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bez- pieczeństwa w rejonach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki.

Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina

Poszczególne efekty
uczenia się
Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje sprzęt
stosowany we
wspinaczce skalnej
–  omawia rodzaje taśm, kości, friendów asekuracyjnych,
–  omawia rodzaje lin używanych we wspinaczce skalnej.
Charakteryzuje zasady
bezpieczeństwa na
naturalnych obiektach
skalnych
–  omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego,
–  omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego,
–  omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego,
–  omawia zasady prowadzenia liny podwójnej jednotorowo i dwutorowo,
–  omawia niebezpieczeństwa związane z odpadnięciami w trakcie wspinaczki, w tym związane z niewłaściwie założoną asekuracją,
–  omawia miejsce instruktora w zespole na drodze wielowyciągowej,
–  omawia zasady komunikacji w zespole na drodze wielowyciągowej.
Charakteryzuje techniki
autoratownictwa
–  omawia technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem metody U,
–  omawia technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem przeciwwagi.

Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych

Poszczególne efekty
uczenia się
Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Pokonuje
wielowyciągową,
nieubezpieczoną drogę
wspinaczkową
o trudności 6b w butach
wspinaczkowych oraz
nieubezpieczoną drogę wspinaczkową o trudności 5b w butach trekkingowych
–  przygotowuje i zakłada uprząż i kask,
–  ocenia drogi do pokonania,
–  dobiera i zakłada sprzęt do asekuracji dostosowany do dróg wspinaczkowych do pokonania,
–  przywiązuje się do liny,
–  stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera,
–  pokonuje samodzielnie bez odpadnięcia drogi wspinaczkowe, prawidłowo zakładając asekurację,
– buduje prawidłowe stanowiska asekuracyjne,
– asekuruje z górnego stanowiska wspinającego się partnera,
– prawidłowo przeprowadza zmianę prowadzącego.
Asekuruje wspinającego się– przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,
– wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu,
– stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera,
– asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego,
– asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego,
– wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego,
– reaguje na komendy wspinającego się,
– opuszcza wspinającego się na ziemię,
– klaruję linę i przygotowuje ją do transportu.
Demonstruje techniki
autoratownictwa
– demonstruje technikę odblokowania przyrządu na górnym stanowisku obciążonego przez wiszącego partnera,
– demonstruje technikę przeniesienia ciężaru partnera na stanowisko,
– demonstruje technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem systemu flaszencug,
– demonstruje technikę pokonania węzła w trakcie opuszczania partnera na linie,
– demonstruje technikę podchodzenia po linie z zastosowaniem węzłów zaciskowych,
– demonstruje technikę zjazdu z poszkodowanym, w tym zjazdu przez węzeł i w trawersie,
– demonstruje technikę ewakuacji poszkodowanego w trakcie zjazdu,
– demonstruje technikę ściągania poszkodowanego z liny.
Buduje stanowiska
asekuracyjne
– buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek),
– buduje prawidłowe stanowisko samonastawne,
– buduje prawidłowe stanowisko szeregowe.
Wiąże węzły– demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, skrajny tatrzański (ratowniczy), wyblinka i półwyblinka, flagowy,
– demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik,
– demonstruje techniki łączenia lin: kluczka, podwójny zderzakowy, podwójna ósemka,
– demonstruje techniki łączenia taśm.
Bezpiecznie zjeżdża
ze stanowiska
– demonstruje technikę zjazdu z wykorzystaniem stanowiska pośredniego,
– demonstruje technikę pokonania węzła w trakcie zjazdu.
Demonstruje techniki
prawidłowego zakładania
i odzyskiwania
asekuracji
–  demonstruje technikę prawidłowego zakładania kości typu: heksy, roksy, tricamy,
–  demonstruje technikę prawidłowego zakładania friendów asekuracyjnych,
–  demonstruję technikę prawidłowego zakładania pętli na bloki i ucha skalne,
–  demonstruje techniki odzyskiwania samodzielnie założonej asekuracji.

Zestaw 3. Planowanie i realizowanie szkolenia ze wspinaczki skalnej

Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje szkolenie
ze wspinaczki skalnej
po drogach nieubezpieczonych oraz wspinaczki
wielowyciągowej
–  określa cel główny szkolenia,
–  przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy,
–  dobiera sprzęt w zależności od tematu zajęć,
–  przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, treści zajęć, ćwiczenia i miejsce ich wykonywania, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek uczestników grupy i jej liczebność, z zachowaniem obowiązującej terminologii wspinaczkowej.
Organizuje szkolenie–  przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprzęt osobisty instruktora (lina zabezpieczająca), oraz sprawdza jego stan techniczny i kompletność,
–  przygotowuje miejsce zajęć,
–  ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia,
–  dokonuje podziału uczestników na zespoły,
–  dobiera sprzęt dla uczestników zajęć.
Prowadzi zajęcia–  omawia cel szkolenia i jego temat z uczestnikami,
–  omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych,
–  utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii wspinaczkowej),
–  egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć,
–  ustawia się względem grupy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa swojego i uczestników (także z wykorzystaniem liny zabezpieczającej) oraz umożliwia wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,
–  stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,
–  naucza technik stosowanych podczas wspinaczki skalnej,
–  dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,
–  nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,
–  koryguje błędy techniczne i taktyczne,
–  mobilizuje uczestników, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,
–  reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,
–  omawia zgodną z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie,
–  przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne,
–  podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
–  analizy dowodów i deklaracji,
–  testu teoretycznego,
–  rozmowy z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją” (wywiad swobodny),
–  obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania:
–  posiadać co najmniej tytuł Instruktora Wspinaczki Skalnej Polskiego Związku Alpinizmu lub kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej”,
–  odbyć w ciągu ostatnich 3 lat doszkolenie unifikujące w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w niniejszej kwalifikacji zorganizowaną przez instytucję certyfikującą albo podmiot przez nią wskazany,
–  przeprowadzić minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki skalnej,
–  posiadać umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniami, oświadczeniami, umowami o pracę, kontraktami itp.).
Ponadto co najmniej 1 z członków komisji musi spełniać jeden z poniższych warunków:
–  posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
–  uczestniczyć jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2. „Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych”.
Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiad swobodny) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1. „Wspinaczka jako dyscyplina”.
Potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1 i 2 dopuszcza do odbycia praktyki, która trwa 12 dni (minimum 96 godzin), minimum w 2 rejonach wspinaczko- wych o różnych rodzajach skał (wapień oraz granit lub piaskowiec). W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 3. „Planowanie i realizowanie szkolenia ze wspinaczki skalnej”. Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesorów walidacyjnych.
Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 jest przedstawienie:
– celu szkolenia ze wspinaczki skalnej wraz z planem szkolenia,
– konspektów poszczególnych zajęć,
– karty praktyk,
– pozytywnej opinii asesora walidacyjnego.
Karta praktyk wypełniana przez praktykanta zawiera następujące elementy/zagadnienia:
–  miejsce realizacji zajęć,
–  rodzaje wykonywanych ćwiczeń,
–  ocenę postępów uczestników zajęć. Opinia asesora walidacyjnego musi zawierać ocenę:
–  znajomości zagadnień technicznych,
–  znajomości terenu działania,
–  dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez uczestników zajęć,
–  bezpieczeństwa szkolenia,
–  umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. Instytucja certyfikująca zapewnia:
–  dostęp do terenu skalnego z nieubezpieczonymi drogami wspinaczkowymi o trudności 6b oraz wielowyciągowymi, nieubezpieczonymi drogami wspinaczkowymi o trudności 5b wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji,
–  warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego,
–  warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy kandydata z komisją,
–  listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki,
–  apteczkę pierwszej pomocy.
Sprzęt służący do asekuracji na drodze nieubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze lub podwójne, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy, roksy, friendy, heksy, tricamy, atestowane taśmy wspinaczkowe są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających:

  • posiadanie minimum 2-letniego doświadczenia w prowadzeniu kursów wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych oraz kwalifikacji „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” lub posiadanie tytułu Instruktora Wspinaczki Skalnej Polskiego Związku Alpinizmu,
  • pełną zdolność do czynności prawnych,
  • prowadzenie 10 dróg nieubezpieczonych (wymagających zakładania własnej asekuracji) w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6a+ OS (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów),
  • prowadzenie 10 dróg nieubezpieczonych (wymagających zakładania własnej asekuracji) w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6c RP (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów),
  • prowadzenie 10 dróg ubezpieczonych wielowyciągowych w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6a+ OS i długości minimum 3 wyciągów (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów),
  • ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy:
    • ocenę sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
    • ocenę stanu poszkodowanego,
    • kontrolę czynności życiowych,
    • postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
    • podstawowe czynności podtrzymywania życia,
    • postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
    • postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
    • postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa
  • wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
  • niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (poświadczoną oświadczeniem o niekaralności),
  • brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (poświadczoną zaświadczeniem lekarskim),
  • ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie niższą niż 200 tys. zł,
  • inne ubezpieczenia wymagane przez akty prawa miejscowego obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji.

Dodatkowo każda osoba przystępująca do walidacji posiada własny atestowany kask, uprząż wspinaczkową i przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5–6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie walidacji.Sprzęt służący do asekuracji na drodze nieubezpieczonej (ekspresy, roksy, friendy, heksy, tricamy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne: półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Share this content: